Czy słyszałeś o Opiekunie Pacjenta? Z dzisiejszego wpisu dowiesz się, jaka jest jego rola w gabinecie stomatologicznym i jak przebiega proces leczenia odbywający się z jego wsparciem.
Spis treści
Czym zajmuje się Opiekun Pacjenta?
Opiekun Pacjenta jest osobą, która w pewien sposób towarzyszy Pacjentowi przez cały okres leczenia, od jego pierwszej wizyty w gabinecie stomatologicznym aż do zakończenia terapii. Jakie są w tym czasie jego zadania? Jak wskazuje nazwa tego stanowiska, chodzi tu o roztoczenie nad Pacjentem opieki. Ma ona sprawić, by nie czuł się on zagubiony i zawsze był dobrze poinformowany. Opiekun ma przeprowadzić Pacjenta przez okres leczenia.
Jak spełnia to zadanie? W prosty, przystępny sposób przedstawia mu plan leczenia. Odpowiada za indywidualne dopasowanie sposobu leczenia, prezentując różne możliwe alternatywy. Przedstawia też kosztorys.
Do jego obowiązków należy stały kontakt z Pacjentem – przy czym nie mamy tu na myśli jedynie kontaktu w gabinecie, ale także poza nim, odbywający się drogą telefoniczną lub mailową. To do niego należy umawianie kolejnych wizyt.
Można zatem powiedzieć, że Opiekun koordynuje wszelkie kwestie administracyjne związane z danym Pacjentem, ale to jeszcze nie jest całokształt jego zadań. Na każdym etapie leczenia Opiekun jest do dyspozycji Pacjenta, aby odpowiadać na jego pytania i rozwiewać wątpliwości.
To ważniejsza funkcja niż na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać. Wprawdzie lekarz wyjaśnia Pacjentowi, na czym w jego przypadku polegać będzie leczenie i jaki będzie jego przebieg, ale pewne szczegóły mogą dla Pacjenta być niezrozumiałe, zwłaszcza jeśli lekarz użyje zbyt fachowej terminologii (co zdarza się nawet najlepszym). Pacjent może mieć więc cały szereg pytań i wątpliwości, a może nie mieć okazji o nie dopytać. Może wręcz krępować się zasypania lekarza pytaniami. A wreszcie podczas leczenia może nawet zapomnieć, że o coś chciał dopytać, i dopiero po wyjściu z gabinetu, gdy emocje opadną, przypomni sobie o kwestiach, które chciał wyjaśnić.
I wtedy wkracza Opiekun Pacjenta. Z wszelkimi pytaniami i wątpliwościami można śmiało zwrócić się do niego. Opiekun wyjaśni wszystko w sposób prosty i przystępny. Jeśli do opisu procesu leczenia dentysta użył fachowej medycznej terminologii, Opiekun opowie, co kryje się za wszelkimi tajemniczymi nazwami, czyli po prostu na czym leczenie będzie polegało i jaki będzie jego planowany przebieg.
Jak przebiega leczenie z Opiekunem Pacjenta?
Opiekun bierze Pacjenta pod swoje skrzydła, zanim jeszcze ten zobaczy się z lekarzem. To z Opiekunem Pacjent odbywa rozmowę przed pierwszą wizytą. To spotkanie zapoznawcze, podczas którego Opiekun może wysłuchać Pacjenta – poznać istotę jego problemu i dowiedzieć się, czego oczekuje on po leczeniu. Ze swej strony natomiast może zapoznać Pacjenta z funkcjonowaniem gabinetu i działającymi w nim procedurami. Opiekun jest obecny podczas samej wizyty, a także po jej zakończeniu – to odpowiedni moment, by wyjaśnić Pacjentowi szczegóły planu leczenia, przedstawić jego przebieg i zapoznać z kosztami.
Opiekun pozostaje z Pacjentem w kontakcie telefonicznym i mailowym, będąc do jego dyspozycji nie tylko przy umawianiu i nadzorowaniu terminów kolejnych wizyt, ale także w razie pytań i wątpliwości. Pacjent może ograniczyć się do kontaktu telefonicznego i mailowego bądź poprosić o dodatkowe spotkanie. Wszystko zależy od konkretnej sytuacji i potrzeb Pacjenta.
Jakie zalety ma leczenie z Opiekunem Pacjenta?
Udział Opiekuna Pacjenta w procesie leczenia stomatologicznego przekłada się na wiele korzyści dla Pacjenta. Jest on gwarantem sprawnej organizacji leczenia. Dba o komunikację między Pacjentem a stomatologiem. Zapewniając dostęp do informacji, poszerza bazę wiedzy Pacjenta o samym leczeniu, dostępnych alternatywnych metodach jego przeprowadzenia i o kosztach, jakie się z nim wiążą. Wspiera w podejmowaniu decyzji dotyczących leczenia. Nie do przecenienia jest też wpływ, jaki obecność Opiekuna ma dla samopoczucia Pacjenta, jego komfortu psychicznego i poczucia bezpieczeństwa.
Co możesz teraz zrobić?
Jeżeli podoba Ci się to, co tu przeczytałeś, to miło nam poinformować, że w Centrum Stomatologicznym Dr Bartosza Jadczyka proces leczenia odbywa się właśnie przy zaangażowaniu Opiekuna Pacjenta. Przyjdź do naszego gabinetu i przekonaj się, o ile prostsze jest leczenie stomatologiczne przy wsparciu Opiekuna. Na wizytę możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 91 419 90 00 lub wypełniając formularz.